De brug in Balgerhoeke vormt de essentiële verbinding tussen Maldegem en Eeklo. Zonder de brug wordt onze spoorlijn in twee geknipt en kunnen we met onze historische treinen niet meer naar Balgerhoeke en Eeklo rijden. De restauratie is essentieel om:

  • de veiligheid van onze ritten te garanderen;
  • het volledige spoortraject te behouden;
  • de historische beleving voor onze bezoeker te kunnen blijven aanbieden, zoals ze die kennen en waarderen.

De brug wordt gerestaureerd in haar originele staat. Het metalen brugdek, de metalen hijstorens, de bakstenen brughoofden en middenpijler zullen grondig structureel en cosmetisch aangepakt worden. Het brugdek en de brughoofden zullen voor deze werken tijdelijk verwijderd worden.

De totale kostprijs van het project bedraagt maar liefst € 750.000, een som die onze vrijwilligersvereniging niet alleen kan dragen.

Elke euro brengt ons dichter bij een gerestaureerde brug. Of je nu een treinliefhebber bent, een regelmatige bezoeker of iemand met een hart voor erfgoed – jouw steun maakt het verschil.

De spoorbrug van Balgerhoeke maakt deel uit van spoorlijn 58. Het gedeelte van de spoorlijn tussen Gent en Eeklo werd aangelegd in 1861, het gedeelte tussen Eeklo en Maldegem in 1862 en het gedeelte tussen Maldegem en Brugge in 1863. De brug, een metalen hefbrug met bakstenen landhoofden en metalen hijstorens met contragewichten, overspant het Schipdonkkanaal.

Op 16 november 1862 werd de brug feestelijk geopend als belangrijk onderdeel van de nieuwe verbinding tussen Antwerpen, Gent, Brugge en de kust. Doorheen de geschiedenis kende ze bijzondere momenten: koning Leopold I stak ze over in 1864, Belgische troepen trokken er in 1914 over tijdens hun vlucht voor de Duitsers en in mei 1940 werd ze opgeblazen toen het front aan het Schipdonkkanaal lag, om later met een noodbrug hersteld te worden. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden in de buurt militaire treinen ingezet en in 1943 bombardeerden de geallieerden station Balgerhoeke.

Het reizigersvervoer werd in 1959 stopgezet, maar goederenvervoer ging door en de lijn werd nadien ook nog sporadisch gebruikt voor bedevaartstreinen en ander vakantieverkeer. In 1988 sloot de lijn echter volledig. Gelukkig was dit maar van korte duur, want dankzij de vereniging Stoomtrein Maldegem–Eeklo reden er vanaf 1990 echter opnieuw treinen over de spoorlijn, die hierbij omgedoopt werd tot museumspoorlijn.