Veelgestelde
vragen

Hier vind je een antwoord op de meeste gestelde vragen per onderwerp. Blijft jouw vraag onbeantwoord? Klik onderaan door naar het contactformulier en we helpen je graag verder.

Kunnen we onderweg in de trein iets eten en/of drinken?

Aan boord van onze stoomtrein rijdt een bar mee, waar vrijwilligers je op je zitplaats bedienen met drankjes en een kleine snack (zoals chips).
Uitgebreid dineren is alleen mogelijk in ons speciale restauranttrein, de Oriënt Dining Express.

Kan ik met de dieseltrein heenreizen en met de stoomtrein terugreizen, of omgekeerd?

Ja dat is perfect mogelijk. Je kan jouw ritten zelf samenstellen en daardoor langere tijd op de bestemming blijven.

Hoelang duurt een rit heen en terug naar Eeklo?

Als je in Eeklo onmiddellijk de trein terug neemt, duurt het ongeveer anderhalf uur. Je kan er ook voor kiezen om met een latere trein naar Maldegem terug te keren.

Mag ik een bezoek brengen in de locomotief zelf?

Vraag dit even aan de treinbegeleider of het personeel op de trein. Zij kunnen toestemming geven, maar zijn daartoe niet verplicht. Toegang is slechts toegelaten als de locomotief stilstaat.

Hoelang duur een smalspoorrit, heen en terug?

Ongeveer 25 minuten.

Kan ik iets bezoeken op het eindpunt van het smalspoor?

Momenteel nog niet. Er is enkel een omloopspoor waar de locomotief omloopt en het konvooi naar Maldegem terugtrekt.
Op de terugweg stopt de smalspoortrein aan onze bewaarloods waar je onze collectie kan bewonderen.

Kunnen we alle activiteiten aaneensluitend ontdekken?

Ja. Alle activiteiten geven aansluiting op elkaar. Dat betekent dat een trein zelfs op aansluiting van de wat uitgelopen smalspoorrit zal wachten.

Hoeveel tijd moet ik voorzien om alle activiteiten te combineren?

Een drietal uur.

Waarom zou ik een dieselrit nemen als er ook stoom is?

Een dieselrit laat je als passagier toe echt betrokken te zijn in het treinrijden. Je hebt zicht op de stuurpost en 360° zicht op de omgeving.
Als de treinbestuurder toestemming geeft, mag je tijdens de rit zelfs een kijkje nemen in de stuurpost.

Waarom zou ik voor stoom kiezen als er ook diesel is?

De charme van stoom is te groot voor woorden. Je moet dit ervaren.

Zijn de rijtuigen in de winter verwarmd?

Ja. Alle rijtuigen hebben stoomverwarming. De dieseltreinen hebben een autonome verwarmingsketel.

Wanneer begint en eindigt het rijseizoen?

Het rijseizoen loopt van eerste weekend van mei tot de laatste zondag van september.

Kan ik de stoomtrein nemen op weekdagen tijdens de maanden juli en augustus?

Niet tijdens onze normale dienstregeling. In juli en augustus rijden op woensdag we tussen Maldegem en Eeklo met een dieselmotorwagen.
Op het smalspoor rijdt op deze dagen wel een stoomtrein.
Het is wel mogelijk om op weekdagen jouw eigen stoomtrein te huren als groep.

Kan ik enkel in Maldegem op de trein stappen?

Nee, je kan ook opstappen in Balgerhoeke of Eeklo.

Rijden jullie treinen tot het perron van Eeklo NMBS-station?

Op zon- en feestdagen kan je op spoor 3 van Eeklo NMBS opstappen op onze treinen.
Op woensdagen in juli en augustus stopt de trein in station Eeklo Oostveld, dit is op 200 m wandelafstand van Eeklo NMBS. Loop vanaf het station langs de bushaltes richting de overweg aan de Oostveldstraat. Steek de overweg over – halte Eeklo Oostveld bevindt zich aan de andere kant.

Stel, ik mis jullie laatste terugrit naar Maldegem. Hoe kom ik van Eeklo terug in Maldegem?

Bus 50 richting Brugge brengt jou naar Maldegem. Je stapt op aan Eeklo station en stapt uit aan Maldegem Station.

Kan ik onderweg in Balgerhoeke uitstappen/instappen?

Ja, dat kan. De trein stopt telkens kort in Balgerhoeke. Spreek hiervoor best de treinbegeleider aan. Hij kan dan de treinbestuurder inlichten.

Wordt er ook gestopt aan het perron in Adegem?

Nee, enkel in hoogst uitzonderlijke gevallen die vooraf zijn afgesproken.

Kan ik bij een museumbezoek over een gids beschikken?

Ja. Vraag dit even aan één van de vrijwilligers die er rondlopen.

Ik ben leraar. Kan ik korting krijgen?

Ja, met een geldige lerarenkamer heb je gratis toegang tot onze stationssite. Als je mee wilt rijden met onze treinen moet er een ticket gekocht worden aan de kassa.

Mogen kinderen gratis binnen?

Kinderen jonger dan 4 jaar mogen gratis binnen.
Kinderen tussen 4 en 11 jaar genieten van een gereduceerd tarief.

Vanaf wanneer geldt een gezinsticket?

Een gezinsticket is geldig voor maximaal twee volwassenen en drie kinderen van 4 tot 11 jaar. Het loont al vanaf twee volwassenen en twee kinderen.
Je kan hierdoor genieten van een korting van €7 tot €18 in vergelijking met losse tickets.

Kan ik als groep een eigen trein afhuren?

Ja, dat kan zeker. Je vindt meer informatie bij arrangementen.

Zorgt Stoomtrein Maldegem–Eeklo voor catering of moet ik dat doen?

Aan jou de keuze.

Kan/Moet ik online reserveren?

Voor onze ritdagen en jaarlijks festival kan je op voorhand online tickets kopen, maar dit is niet verplicht. Het is ook mogelijk om je tickets te kopen aan de deur.

Voor de Oriënt Dining Express en onze Sinttreinen zijn de plaatsen beperkt en is op voorhand reserveren verplicht.

Kan ik met Bancontact of Creditcard betalen?

Sinds 2016 is het mogelijk met Bancontact, Maestro, Visa en Mastercard te betalen aan de kassa. Ook aan boord van onze treinen is het mogelijk om met de kaart te betalen.

Is Stoomtrein Maldegem–Eeklo met het openbaar vervoer te bereiken?

Stoomtrein Maldegem – Eeklo is op verschillende manieren te bereiken met het openbaar vervoer.
Hoe je ons kan bereiken per trein of bus vind je terug op de pagina Bereikbaarheid.

Geven de treinen van Stoomtrein Maldegem–Eeklo aansluiting met de NMBS-trein in Eeklo?

Niet alle treinen van  Stoomtrein Maldegem–Eeklo geven aansluiting. Gelieve hiervoor de dienstregeling hier op de site te raadplegen. Op de grote festivals daarentegen worden specifieke ritten ingelegd die wel aansluiting geven.

Is er parkeermogelijkheid?

Er is voldoende parkeergelegenheid in de onmiddellijke stationsomgeving.

Is Stoomtrein Maldegem–Eeklo dagelijks open?

Nee. Stoomtrein Maldegem–Eeklo is open elke zon- en feestdag van mei tot en met september tussen 10u00 en 18u00. Op deze dagen rijdt de stoomtrein. In juli en augustus rijden de dieseltreinen ook op woensdag en zijn we open van 11u00 tot 17u00.

Is Stoomtrein Maldegem–Eeklo kindvriendelijk?

Voor kinderen jonger dan 4 is de inkom gratis, jongeren tot 12 jaar krijgen korting.
Er is een kinder-doe-boekje beschikbaar om de kleinsten te vermaken en kennis te laten maken met onze treinen.
Onze vrijwilligers zullen er sowieso alles aan doen om het voor de kinderen boeiend en leuk te maken.

Aan het eind van het jaar rijden we speciale Sinterklaastreinen. Meer info vind je hierover op onze Evenementen-pagina.

Hoe toegankelijk zijn stoom- en dieseltreinen voor minder mobiele bezoekers?

Doordat de stoomtrein en dieselmotorowagen historische vervoersmiddelen zijn, zijn zij slechts beperkt toegankelijk voor minder mobiele bezoekers. Door het historisch karakter hebben onze treinen een hoge opstap, maar hiervoor hebben we een perronlift beschikbaar.
Begin 2025 is ons perron aangepast en hebben we een rolstoelhelling gemaakt, waardoor het perron nu eenvoudig te bereiken is via de dienstingang (rolbareel).
Meer informatie vind je terug op de pagina Toegankelijkheid.
U krijgt steeds alle hulp van de vrijwilligers van dienst.

Mag de hond ook mee?

Ja. De eigenaar dient ten allen tijde ervoor te zorgen dat het dier aan de leiband wordt gehouden, niet op de zitbanken plaatsneemt en, als het voor de veiligheid genoodzaakt is, een muilkorf aan te brengen.
Vraag gerust aan een van onze vrijwilligers naar een waterbakje voor jouw trouwe viervoeter.

Op de Oriënt Dining Express zijn huisdieren niet toegelaten.

Ben ik verzekerd als ik op het terrein rondloop?

Ja, maar enkel als je een geldig toegangsticket hebt.

Wie staat in voor de veiligheid en het onderhoud van de spoorlijn en het rollend materieel?

De spoorlijn zelf wordt jaarlijks door Infrabel gekeurd. Stoomtrein Maldegem–Eeklo dient dan alle opmerkingen weg te werken door eigen onderhoudswerken. Het rollend materieel wordt door onze op dat terrein deskundige vrijwilligers gekeurd, tenzij er homologatie voor het gehele Belgische net vereist is. Dan wordt verplicht een officiële keurder van Infrabel uitgenodigd. De stoommachines zelf worden door AIB-Vinçotte gekeurd.

Wordt Stoomtrein Maldegem–Eeklo hierin van hogerhand gevolgd en gekeurd?

Infrabel kijkt mee als er homologatie vereist is om het Belgische net op te gaan. Eigen vrijwilligers die beroepshalve deze materie kennen staan intern in voor onderhoud en keuring als het materieel op de museumlijn blijft.

Hebben ook de spoorvoertuigen van Stoomtrein Maldegem–Eeklo voorrang in het verkeer?

Alle spoorvoertuigen hebben voorrang op het wegverkeer, ook die van Stoomtrein Maldegem–Eeklo.

Mag ik vrij foto’s maken bij Stoomtrein Maldegem–Eeklo?

Ja, als je over een geldig toegangsticket beschikt.

Ik ben een professionele fotograaf en wil een reportage maken met Stoomtrein Maldegem–Eeklo als decor. Kan dat?

Ja, dat kan. Je neemt vooraf contact met ons op via telefoon of website en betaalt de afgesproken vergoeding. Je zal steeds vergezeld zijn door een vrijwilliger van Stoomtrein Maldegem–Eeklo.

Kregen de medewerkers een specifieke opleiding?

Vrijwilligers die in het beroepsleven met deze materie in aanraking komen of vergelijkbare ervaring hebben mogen vrijwilligers Stoomtrein Maldegem–Eeklo opleiden.

Kan ik vrijwilliger-medewerker worden?

Jawel. Je kan je online aanmelden via “Vrijwilligers“. Na evaluatie van de aanvraag en eventueel een gesprek met een bestuurslid kan groen licht worden gegeven.
Het bestuur kan statutair beschermd een lidmaatschap weigeren of ongedaan maken als die daar gegronde redenen voor heeft.

Moet ik voorkennis hebben om vrijwilliger-medewerker te worden?

Dat is niet nodig. Je leert alles ter plaatse door ervaren vrijwilligers. Maar elke voorkennis is welkom, op welk terrein dan ook.

Wat wordt van mij als vrijwilliger-medewerker verwacht?

Een brede interesse, een gezond enthousiasme, teamgeest hebben, sociaal zijn en bereid zijn alle facetten van de hobby te beleven, ook “onderaan de ladder”.

Kan ik onmiddellijk exploitatie doen en voertuigen besturen?

Nee. Iedereen begint met andere taken dan rijdende exploitatietaken. Gaandeweg word je door het bestuur geëvalueerd en zij beslissen hoe het verder verloopt.

Moet ik lidgeld betalen?

Ja. Het lidgeld bedraagt vanaf 2025 €60 (€35 voor een 2e lid onder hetzelfde dak). Studenten tot 26 jaar betalen op vertoon van geldige studentenkaart € 40. Je ondertekent tevens de “Vrijwilligersnota”.

Ben ik verzekerd tegen ongevallen ter plaatse, maar ook in het verkeer van en naar Stoomtrein Maldegem–Eeklo?

Ja, je bent verzekerd voor het traject op de weg van en naar huis via de kortste weg en op het spoorwegterrein, zelf als het lidgeld werd betaald en de vrijwilligersnota werd ondertekend. Bij ongeval dien je onverwijld de voorzitter of de secretaris-beheerder te verwittigen.

Kan ik een vergoeding krijgen voor gedane prestaties?

Nee, tenzij het bestuur daar na onderlinge afspraak anders over beslist. Voor terugbetalingen van aankopen die rechtstreeks met het vrijwilligerswerk te maken hebben, zal eerst een bestelbon moeten worden opgemaakt.

Kan ik (project)sponsor worden?

Dat kan altijd. Neem hiervoor contact op met de voorzitter. Hij zal je graag te woord staan.

Is mijn bijdrage fiscaal aftrekbaar en krijg ik daarvoor een geldig fiscaal attest?

Ja. Zo recupereer je bijna de helft van jouw gift. Sinds 2011 bedraagt het minimum bedrag om hiervoor in aanmerking te komen: €40.

Kan ik steunend lid van Stoomtrein Maldegem–Eeklo worden?

Dat kan altijd en ook dat wordt in dank aanvaard. Je hoeft dan evenwel niet te komen werken.

Kan ik Stoomtrein Maldegem–Eeklo een schenking of een legaat doen?

Ja. Je kan elke vzw een legaat of een schenking doen. Neem contact op met de voorzitter via “contact”

Is Stoomtrein Maldegem–Eeklo eigenaar van deze museumlijn?

Nee. Stoomtrein Maldegem–Eeklo huurt deze spoorlijn van NMBS en exploiteert deze museumlijn in eigen beheer.

Krijgen jullie subsidies?

Onze basisinkomsten komen van de bezoekers en de rijactiviteiten. Sinds enkele recente jaren echter werden diverse subsidiedossiers gunstig opgevolgd en kan Stoomtrein Maldegem–Eeklo grotere projecten aan.

Wie is eigenaar van het rollend materieel?

Stoomtrein Maldegem–Eeklo zelf of privé personen die soms ook vrijwilliger bij ons zijn.

Kan ik mijn tevredenheid na een geslaagde dag ergens kwijt?

Natuurlijk. Een schouderklopje doet elke vrijwilliger zweven. En je kan natuurlijk ook jouw tevredenheid uiten in ons gastenboek dat je in de buurt van de kassa kan terugvinden.
Laat ook gerust een review achter op Google of Tripadvisor.

Kan ik een klacht neerleggen bij ontevredenheid?

Ja. Spreek gewoon een vrijwilliger aan. Die zal jouw klacht ernstig nemen en je in verbinding stellen met een bestuurslid als die aanwezig is. Je kan jouw klacht ook via e-mail aan ons kwijt. Het bestuur doet er alles aan het je naar de zin te maken.

Kan ik cadeaucheques aanvragen?

Op dit moment is dat nog niet mogelijk.

Wat doet Stoomtrein Maldegem–Eeklo om het milieu en de onmiddellijke omgeving te sparen?

De steenkool is van de “gewassen” en dus duurdere soort, wat betekent dat er heel weinig roet wordt geproduceerd bij het rijden. Ook wordt rekening gehouden met de windrichting bij het opstoken om de buurt zoveel mogelijk te ontlasten. Diesels worden zo vlug mogelijk stilgelegd, tenzij de motor nodig is voor de dienst (stroomopwekking, drukopbouw, testritten). Het toeteren en fluiten wordt tot een minimum herleid, maar in sommige gevallen is het voor de veiligheid zelfs wettelijk verplicht de fluit of de claxons te gebruiken.

Heeft Stoomtrein Maldegem–Eeklo VLAREM-vergunning?

Ja. Stoomtrein Maldegem–Eeklo heeft alle nodige vergunningen en is helemaal conform de milieuwet.